
Tablet není vhodnou učební pomůckou pro zdravé děti

Publikujeme text Broni Krajíčkové, fyzioterapeutky, která se zabývá problematikou dětí se specifickými vývojovými poruchami učení, chování, pozornosti a řeči. Více si o její praxi a zkušenostech můžete přečíst ZDE.
Nedávno jsem se koukala na večerní zprávy na ČT1. Byla tam reportáž, jak jsou dobré zkušenosti s používáním tabletů ve výuce. Pan ministr školství se nechal slyšet, že podpoří projekt tablety do škol. Chápu, že u dětí s mentální retardací či pohybovým handicapem je to dobrý nástroj pro jejich rozvoj. Nejsem však přesvědčena, že je to vhodné pro „zdravé děti“. A to proto, že se zvyšuje počet hyperaktivních dětí, počet dětí s poruchou pozornosti a paměti, se specifickými vývojovými poruchami (dysfunkcemi) atd.. U každého třetího dítěte můžeme najít výše uvedené v různé formě závažnosti.
Jde o to, že při používání tabletů se nerozvíjí jemná motorika ruky (využívá se především ukazovák), snižuje se rozsah zorného pole, zhoršuje se zraková paměť, ale i řeč. Používáním ruky ke psaní se zlepšuje jemná motorika ruky a očí, řeč, myšlení, zraková paměť. Ano, tablety jsou výhodné, že se žák zabaví, často se střídají obrázky a děti nemusejí dlouho udržovat pozornost (jako u reklam v televizi) a neruší. Jenže tohle není náprava, ale kompenzace a postupně si tady budeme vytvářet „novodobý analfabetizmus“ a „kolektivní autismus“. Držení těla při práci s tabletem není také ideální.
Peníze, které by se ušetřily za nenakoupení tabletů bych investovala na zvýšení počtu asistentů pro nižší stupně ZŠ. Ubylo by frustrovaných dětí i rodičů a pedagogicko-psychologické poradny by měly méně práce.
6 komentářů
Nerozumím, proč zde Eduin takovéto výkřiky do tmy uvádí. Cenu by to mělo, kdyby byla věta „…snižuje se rozsah zorného pole, zhoršuje se zraková paměť, ale i řeč.“ doložena nějakým respektovaným výzkumem nebo alespoň rozvedena, proč si to paní fyzioterapeutka myslí. Dávat do kontrastu používání tabletu s psaním rukou je tradiční nepochopení potenciálu používání tabletů a také svědčící o absenci vhledu do moderní pedagogiky. Nebo existuje snad někde někdo, kdo tvrdí, že by tablety měly nahradit u malých dětí psaní perem?
Článek byl asi míněn tak, že nadměrné používání tabletů by mohlo přinášet u dětí problémy. To je bezpochyby důležité varování, ale takto nekvalifikovaně formulované výkřiky jen podporují a zvětšují tradiční nepochopení této problematiky a proto vyčítám Eduin, že je v této podobě propaguje na svých stránkách.
Dobrý den, Ondřeji. Asi po roce jsem zjistila, že byl použit na blog můj příspěvek. Bylo to v době, kdy jsme řešili s Bobem možnou spolupráci s EDUinem. Nebyl psaný cíleně pro divoukou kartu, ale měla jsem ho jako post na FB (napsaný po odvýsílání reportáže na ČT), který jsem si dala do blogu na svůj web. Proto je psaný jednoduše a stručně, aby mu rozumělo více lidí. Vzhledem k tomu, že se zabývám řadu let dg. ADHD, stejně k tomu slouží má FB stránka, tak to bylo myšleno k těmto dětem, kterých přibývá. Určitě je důležitá IT gramotnost dětí včetně využití IT technologií i v rámci asociačního a multisenzorického učení. Vítám výuku informatiky ve školách, protože děti zjistí, že počítač a tablet neslouží jen k hraní her. Přesto bych dala přednost počítačům před tablety. Z pohledu obyčejné fyzioterapeutky lze u počítačů zajistit ergonomii (zatím)lépe než u tabletů. Např. správný sed tj. držení těla tedy hrubou motoriku, která je důležité pro optimální zapojení jemné motoriky obličeje, očí, rukou, ale i nohou a naopak. Využití klávesnice a myši napomáhá propojení pravo-levé orientace atd.. To jsou oblasti, kde mívají děti s ADHD a specifickými vývojovými poruchami učení a chování problémy, protože je u nich porucha vnímání a motoriky. Můžu doložit kazuisticky. Také je důležitý věk, kdy začnou děti tablet používat. Je potřeba využít a respektovat zrání mozku a drah. A to podpoříme nejvíce klasickou výukou hlavně do věku 8 let. Samozřejmě mám v péči děti, které díky využití vzdělávacích programů pro tablety mohou být integrované do ZŠ. Ale i tam jsme řešili, kdy, co a jak využít resp. použít. Cílem nás všech by mělo být nalezení mezioborově optimální cesty k využívání moderní pedagogiky, správné načasování, dávkování v rámci výuky,zamyslet se, zda nezvolit raději dnes už rozšířená konvertibilní zařízení 2v1….? Broňa Krajíčková
Zdravím Vás, Ondřeji. EDUin tu není jen proto, aby se věnoval rigoróznímu výzkumu, ale taky aby vytvářel echo běžné společenské diskuse. Spoléháme zároveň na experty, jako jste Vy, kteří dokáží rozpoznat, kde jsou jaké nedostatky, případně kde dochází k nepochopení. Děkuju za reakci a otevření diskuse, jen bych Vás rád požádal o trochu větší míru přívětivosti. Není nutné brát to tak útočně.) Ještě jednou díky, bob.
Dobrý den Bobe, nechtěl jsem být útočný, za to se omlouvám, pokud to tak vyznělo.
Laickou diskuzi považuji za velmi důležitou. Nemůže mne ale netrápit, když osvětový Eduin propaguje myšlenku, která není logicky korektní (používání tabletu jako náhrada psaním rukou) a podporuje nesprávné chápání problematiky. Navíc, od fyzioterapeutky, což jako laický názor asi moc nevypadá. Kdyby byl tento názor tady v diskuzi, bylo by to v pořádku.
Vaše články mají logickou strukturu, jsou vnitřně koherentní a vyargumentované, takové bych zde rád viděl. A samozřejmě i od lidí, kteří mají opačný názor. Postrádám v diskuzi nad používáním tabletů k učení kvalitní argumenty, proč to nedělat (tedy, pár jich existuje). Často jsou ale uváděny důvody, které zpochybňují něco, co vlastně nikdo ani nechce.
Pěkné prázdniny
ON
S výrokem „používání tabletů s rozumem“ souhlasím. Jejich používání má své pro a proti. Článek je podle mého názoru velmi strohý, což je škoda. Téma se určitě dá velmi zajímavým způsobem rozvést.
Zenujacy tekst.