
Víte, co je to auturatura?

Tento text k nám doputoval během debaty o smyslu výuky literárního dějepisu v českých školách jako reakce na blog Tomáše Feřteka (ZDE). Jeho autorkou je středoškolská studentka Laura Blažková.
Literatura je krásná, naučná, zábavná, tragická a má mnoho dalších podob. Má však jednu vadu, a tou je její nálepka – POVINNÁ. Žákům se při tomto slově rozklepou nohy a raději se knihám vyhýbají obloukem, protože už z dětství víme, že to, co je povinné a do čeho nás nutili, nikdy nebylo zábavné. Vzpomínám si, když mi máma nutila punčocháče jako malé holce a já ze vzteku, že jsem si sama nemohla vybrat své oblíbené, jsem prostě protestovala a nakonec jsem nechtěla nosit žádné.
Punčocháče jsou teď vlastně takovou literaturou, nutili nám ji tak dlouho, dokud se nestala povinnou a nám protivnou. Myslím, že to splnilo svůj účel. Učíme se, posloucháme, víme, kdy se narodil Milan Kundera a kolik měl dětí, jestli vůbec. Dáme učitelům, co chtějí, a oni si mohou odfajfkovat kolonku „splněno“. Kundera probrán, takže jdeme dál. Ano, Kundera probrán, díla mi někdo vypsal na tabuli a hlavně abych v závěru věděla, kam ho zařadit. A teď?
Představuji si, že bych se měla s panem Kunderou zítra potkat ve vlaku. Sedl by si naproti mně a začali bychom si povídat. Přemýšlím, co bych mu asi řekla. Nevím, jestli by ho zajímalo, že vím, že se narodil v Brně a jeho otec byl významný klavírista. Nevím, jestli by byl potěšen, že po tolika letech práce, vypsaných slov, snahy a boje za literaturu, po něm ve školních lavicích zbylo jen to, že vím, kdy se narodil a umím zařadit jeho dílo. Při první zastávce bych vystoupila z vlaku a hanbou bych se propadla. Vše, co jsem mu nabídla, bylo to, že vlastně o jeho literatuře nevím nic.
Proto navrhuji, aby se přestalo literatuře říkat literatura, ale auturatura. Prostě nauka o autorech.
A prosila bych literaturu – tu opravdovou tvář, jako samostatný předmět.
ilustrační obrázek. by paulbence (flickr.com)(CC BY-NC 2.0)
4 Komentáře
Tento blog mě zaujal z několika důvodů:
1) představa setkání s panem Kunderou (čí jiným spisovatelem) – kolik z nás, co se pyšníme vzděláním, by dovedlo s tímto spisovatelem diskutovat a polemizovat o jeho díle? Je to smysl vzdělání, ne encyklopedické fakta, které najdeme kdykoliv a kdekoliv.
2) definici slova auturatura – ta je přímo sqělá, jsem nadšen
3) kolik z nás mělo během svého vzdělání učitele, na kterého vzpomínáme i po x letech, že nám ukázali v životě cestu?
(já 3 na gymplu – matikáře a třídního v jedné osobě a 2 češtinářky). Nemluvím nyní o profesorech na matfyzu, ale jen o ZŠ a gymplu.
4) Kolik z nás učitelů již ve své praxi takto nasměrovalo kolik dalších studentů?
Mým snem je, aby aspoň pár studentů si to i po letech myslelo…
Myslím dosti otázek k zamyšlení na jeden blog studentky, děkuji jí tímto.
Přeji hezký den
auturatura to jste rekla hezky, ale literatura jako samostatny predmet? neblbnete. to by jak vypadalo proboha? desim se te myslenky. to uz by pulka naroda pri pohledu na knizky blila.
Proc ne autoratura? Jinak vtipne :-).
Tento blog mě zaujal z několika důvodů:
1) představa setkání s panem Kunderou (čí jiným spisovatelem) – kolik z nás, co se pyšníme vzděláním, by dovedlo s tímto spisovatelem diskutovat a polemizovat o jeho díle? Je to smysl vzdělání, ne encyklopedické fakta, které najdeme kdykoliv a kdekoliv.
2) definici slova auturatura – ta je přímo sqělá, jsem nadšen
3) kolik z nás mělo během svého vzdělání učitele, na kterého vzpomínáme i po x letech, že nám ukázali v životě cestu ?
(já 3 na gymplu – matikáře a třídního v jedné osobě a 2 češtinářky). Nemluvím nyní o profesorech na matfyzu (tam by ten seznam byl delší), ale jen o ZŠ a gymplu.
4) Kolik z nás učitelů již ve své praxi takto nasměrovalo kolik dalších studentů?
Mým snem je, aby aspoň pár si to i po letech myslelo…
Myslím dosti otázek k zamyšlení na jeden blog studentky, děkuji jí tímto.