
Jaroslav Pinkas: Kritické myšlení – nové zlo konzervativců?
Je léto a navzdory špatným zprávám ze světa máme chuť odložit naše spory a věnovat se sluníčku, jízdě na kole, grilování a dalším prázdninovým kratochvílím. Jeden by předpokládal, že ideologická válka utichne alespoň uprostřed těchto prostých letních radostí, které Češi sdílí napříč politickým spektrem. Ne pro Václava Klause mladšího. Ve své poslední glose bojuje proti povýšeným mladým lidem s jalovým vysokoškolským vzděláním, kteří jsou podle něj agresivní, povýšení, nihilističtí a to v důsledku „ideologického působení školy“(Facebook, moderní školství, svazáci a léto ). Nechme teď stranou Klausovy obvyklé argumentační fauly (co je to „jalové vzdělání“) i pomýlenou logiku (jak souvisí údajná povýšenost „jalové mládeže“ se školou krom toho, že si to autor myslí). Věnujme se pouze Klausovu argumentu, že kořenem zla je „kritické myšlení“, kde jde „v první řadě o nekonvenčnost a zdánlivou nekonformitu“.
Kritické myšlení je v Klausově podání redukováno pouze na neomezenou kreativitu žáka nespoutanou žádnými fakty. Je to samozřejmě nesmysl, nic takového nikdo neprosazuje, nechce se mi věřit, že by to Václav Klaus nevěděl. Pozitivních příkladů, které měl jako bývalý pedagog možnost zaregistrovat je celá řada. V českém prostředí například existuje úctyhodný a dnes již tradiční program „Čtením a psaním ke kritickému myšlení“ (Čtením a psaním ke kritickému myšlení), který již léta nabízí učitelům i žákům způsob, jak zvýšit čtenářskou gramotnost. Kritické myšlení je zde nástrojem pro zvyšování schopností žáků porozumět textu a orientovat se tak ve světě kolem sebe. A to je pouze jeden z mnoha příkladů, kde je tento princip využíván. Ve skutečnosti totiž neexistuje žádná jednoduchá definice „kritického myšlení“, které by se nechalo redukovat na nějakou „základní mantru“. Spíše jde o to rozvíjet schopnosti dětí uvažovat a zapojovat „fakta“ do nějakých smysluplných souvislostí. Opozice „znalosti“ versus „názory“, kterou Klaus konstruuje je zcela falešná (není tedy pravda, jak tvrdí, že je podružné, zda názor vznikl na základě znalostí či nikoli), neboť předpokladem kritického myšlení je právě znalost faktů, které pak žák může třídit, hierarchizovat, syntetizovat, zkrátka uvažovat o nich.
Obviní snad Klaus z ideologické předpojatosti celou současnou pedagogiku a didaktiku? Je snad Geoffrey Petty, jeden z nejcitovanějších teoretiků i praktiků současné pedagogiky ve službách Evropské unie? Byl Benjamin Bloom, tvůrce taxonomie vzdělávacích cílů, která je přijímána v celém světě a která cílí na to, co je podle Klause zlo ve školství, marxista, který se snažil ideologicky ovládnout mládež? Je současný svět, který nás obklopuje jen jedno velké neomarxisticko-byrokratické spiknutí proti lidem se zdravým rozumem? V Klausově představě evidentně ano. Většinou jsou mi Klausovy názory lhostejné, ale jeho křížové tažení proti moderní pedagogice a didaktice mi přijde nebezpečné. Osloví každého, kdo se bojí toho, že by žáci mohli mít vlastní názor a dokonce „konfrontovat autority“. Zděšení konzervativců z moderního světa je věc stará, ale vlna agresivity, pokrytectví a lží, kterou pan Klaus mladší v souvislosti s českým školstvím rozpoutal (a nejedná se jen o tento příklad) je přece jenom nevídaná.
Text byl původně publikován na blogu autora na webu Týdeníku Respekt (ZDE).
Související články
-
-
Co si jedničkář pamatuje z dějepisu, aneb Kdy už ta bublina praskne?
-
Bohuslav Sedláček: Pozornost dětí je základním prvkem vzdělávání
-
Jan-Michal Mleziva: Mantra ministryně Valachové
-
Jan Zeman: Naslouchat mladým lidem ve vzdělávání není těžké a stejně to neumíme
-
Marek Nagy: Soukromě ve veřejném zájmu
-
„Dobrý den, já jsem rodič …“
8 Komentáře
Kořenem zla že je kritické myšlení? Níc takového v Klausově textu nevidím.
Klaus píše, že „Vše vychází mimo jiné z těchto pomatených principů:
– Vzdělanost není měřena schopností důsledně konfrontovat vlastní i cizí teze se skutečností a tvrzení dokládat důkazy. Místo toho se mele o „kritickém myšlení“ (jako by normální myšlení mohlo být nekritické nebo co), kde jde v první řadě o nekonvenčnost a zdánlivou nekonformitu.
– Největším úspěchem učitele je skutečnost, že student má tzv. „vlastní názor“, kterým je následně ochoten konfrontovat autority. Je podružné, zda daný názor vznikl na základě nějakých znalostí a vědomostí.
– Kvalitu učitele by neměl posuzovat ředitel školy na základě měřitelné kvality poskytnutého vzdělání, ale student v průběhu studia. Středoškolský student je rovnocenný partner, a tak zcela jistě nebude nejlépe hodnotit ty učitele, kteří mají nejmenší nároky.“
Kritické myšlení je uvedeno jen jako příklad. Ne kořen všeho zla. A musí mít myšlení opravdu nějaký ozdobný přívlastek? Něco jako lidová demokracie? Že se z „kritického“ myšlení stala jen donekonečna opakovaná a notně oprýskaná mantra dunící prázdnotou, je však zjevné. Stejně jako neochota autora diskutovat o tom, co Klaus skutečně říká.
Kritické myšlení je nápadné tím, že myslící člověk má zdrženlivý odstup od toho, nač myslí i co si o tom myslí, a také jak jsou v tom zapojení druzí nebo i on sám. Má i jiné kvality, které mohou někomu připadat nedosažitelné a jinému ohrožující. Více jsem si dovolil vepsat do blogu http://hausenblas-blog.eduin.cz/2016/07/20/neni-mysleni-jako-mysleni/
Pokud si přečtu Klausův článek , přestanu se snažit o zveličování problémů a použiji selský rozum, výsledek je jasný – má pravdu.
I v hospodě by bylo všem jasné, co je „jalové vzdělání“.
Kritické myšlení je dobré. Obávám se, že mladí jsou často ve vleku médií a internetu a sociálních sítí. neříkám, že všichni. Velká část ano. Posedlost zahraničím (až moc), posedlost něco vlastnit, neochota vydávat se do dobrodružství zvaného rodina, neochota se osamostatnit v běžném životě. To jsou atributy velkého množství dnešních mladých. Kriticky umí myslet z bytu svých rodičů, kde jim máma stále pere prádlo, vaří a doplňuje ledničku.
A dnešní školství tomu přispívá ne svými učiteli, ale svými nesmyslně nastavenými bezpečnostními předpisy, které vedou k naprosté nesamostatnosti a přehnané zdopovědnosti učitelů. Učitelé s dětmi diskutují a učí je myslet. Děti často jen papouškují,co kde viděly nebo četly.To jen tak z terénu
Je dobře, že jste na to poukázal, pane Pinkasi.
Dnes jsem se na iDnes (http://zpravy.idnes.cz/vypadnout-z-eu-a-kontrolovat-hranice-doporucuje-klaus-mladsi-z-ods-1f2-/domaci.aspx?c=A160723_153021_domaci_kop) dočetl, co řekl pan Klaus:
„V sousední zemi se vraždí, v sousední zemi už nemůžete jet vlakem. Dnes byly v Mnichově zavřeny všechny bary a restaurace. Preventivně. Všichni mají být doma a třást se strachy. Tohle je svět, jaký chcete pro sebe a své děti?“ ptá se sugestivně Klaus a hned si odpovídá, že řešením je „vypadnout“ z EU.“
Pokud dá někdo do kauzální souvislosti vyšinutého mladíka z Mnichova s bezpečím, které nás čeká mimo EU, vytváří tím o sobě jednoznačnou vizitku. Problém je, že nemalá část populace podobná slova nenechává vlastnímu kritickému myšlení posoudit a spíše vnímá emoce a jiné prvky takového projevu. Také proto se vzdělávání – a to především to školní – musí na rozvoj kritického myšlení u žáků soustředit.
jádrem problému jsou lži pana Klause mladšího, to jste pane Sotoláři snad postřehl, titulek je mé výsostné autorské právo a zvolil jsem ho proto, že je třeba se v mediálním prostoru vymezovat vůči pokrytectví a agresivitě, které se stále častěji v souvislosti s konstruktivistickou pedagogikou objevuje. Intence textu pana Klause mladšího je zřejmá – škola ideologicky ovlivňuje mládež a ta je pak agresivní, ale zároveň nevzdělaná. Spojitost s kritickým myšlením jako nástrojem této „ideologické diverze“ pan Klaus mladší postuluje zcela jasně. Nebo si také myslíte že „vtip“, který pan Klaus mladší reprodukuje odráží realitu? Já si myslím, že je to hanebná sprostota. A upřímně mám dost těch hospodských pravd, o kterých píše paní Karvaiová. TO bych pak mohli školy zrušit a nechat jen tuhle pivní školu života, která mládež na „skutečný život“ připraví asi lépe než nějaké „jalové vzdělání“.
Myslím, že Klaus záměrně provokuje a vy jste mu na to skočil. Klaus velmi dobře umí kriticky myslet. Nesmíme si plést kritické myšlení a záměrné chování, které si je plně vědomo, co to s lidmi udělá. Budou volby a on potřebuje šťouchat a sbírat body. Dělají to tak, bohužel v poslední době, skoro všichni politici. Jenže já stále myslím, že má pravdu, i když ji podal „svým“ způsobem. To, že někdo vysloví svůj názor třeba i hodně vulgárně (i když vulgaritu nemusím), neznamená to, že pravdu nemá.
Jsem ráda, že moudří mužové mají potřebu se proti Klausovi vymezit a umí to samozřejmě mnohem lépe, než já, kterou to ovšem také vždycky „nadzvedne“. Jedinou pravdu asi má paní Karvaiová v tom, že to takhle píše Klaus záměrně, protože na to lidi slyší. Tím spíš úkol pro nás učitele učit děti kriticky myslet. Ale je to boj a tanec na tenkém ledě, ne vždy je to oceňováno. To zas vidím já z „terénu“.
http://slideslive.com/38897772/kriticke-mysleni-pro-lepsi-spolecnost