
Jitka Hřebecká: Patří dvouleté děti do mateřských škol?
V posledních dnech společností rezonuje téma umístění dvouletých dětí do mateřských škol. Jako ředitelka mateřské školy, která má těmto, ale i všem dalším dětem zajistit profesionální péči, si dovoluji shrnout některé argumenty, které se v této problematice objevují. Téma rozděluji do několika rovin.
Potřeba rodičů
Ano, jsou matky (výjimečně asi i pár otců), kteří opravdu z existenčních důvodů potřebují někde umístit dítě, třeba z toho prostého důvodu, že nemají na jídlo a potřebují vydělávat. Je asi beze sporu, že takoví rodiče potřebují pomoc. Mezi potřebami rodičů je často zmiňována i potřeba pracovat ve smyslu mít rovnocenné příležitosti, být úspěšný ve svém vlastním životě. Ano, tu potřebu aktivní lidé mají a je zcela legitimní, jakkoliv nesmíme zapomenout, že kromě toho, že mají svůj osobní život, jsou stále zejména rodiči.
Potřeba dětí
Vývojoví psychologové se asi téměř jednoznačně shodují, že dítě do tří let, má pokud možno být hlavně s rodiči. Jeho mozek zatím nedokáže dobře vyhodnocovat mnoho podnětů, potřebuje kotvu v podobě několika málo „SVÝCH“ lidiček, které má přečtené, ví, co od nich očekávat, cítí se s nimi v bezpečí, a proto se může nerušeně rozvíjet.
Takovou kotvou nemusí být nutně rodič, jde o osobu, se kterou dítě dosti individuálně tráví velký čas, může to být prarodič, chůva, nouzově i pečovatelka v maličké dětské skupině, jeslích. Učitelka MŠ ve třídě s 24 dětmi ale těžko. Už z principu proto, že svou energii, které je jen nějaké množství, dělí dvaceti čtyřmi. I kdyby rovnocenně, nezbyde jí pro jedno dítě mnoho. To je realita.
Doba umístění dětí v odborné péči
Jde o opravdu ožehavé téma. Běžná matka, která jen chce trochu pomoct s výchovou dětí, aby se sama uplatnila, dá obvykle své dítě do takového zařízení na nezbytně dlouhou dobu, tedy třeba jen dopoledne apod. Je pak ale mnoho matek, kterým se takový způsob mateřství zalíbí a nechávají své děti v zařízení příliš dlouhou dobu, a to pravidelně. V takovém případě se už o devastačních účincích na dítě nedá pochybovat. MŠ ale na takovou matku nemá žádnou páku. MŠ má otevřeno od – do a nemůže matce přikázat, že tam dítě bude jen tolik hodin denně. Školka, pokud matka nepřistoupí na dohodu, pak jen může v přímém přenosu sledovat, jak se vývoj dítěte posouvá do nežádoucích směrů a trápit se myšlenkou, jak by bylo prima, kdyby mohl Pepíček být už od 13:00 doma a nemusel by čekat na mamku do 17.00. Nemůže to ale změnit. Mluví ze mě zkušenost a to myslím, že naši rodiče jsou dosti nadstandardní.
Z praxe také už bohužel víme, že některým dvouletým dětem je v odborné péči nějakého zařízení lépe než doma s matkou. V běžné třídě MŠ to ale nebude.
Možnosti Mateřských škol
V současném pojetí MŠ je v jedné třídě 24 dětí i více, často na jednu až dvě osoby. V takové třídě bývají leckdy zařazeny děti od věku dvou do sedmi let. Toto složení nemá u nás v žádné ze starších skupin obdoby. Pozastavujeme se nad tím, jestli v rámci inkluze může na druhém, třetím stupni školy být ve třídě jeden autista, mentálně postižený atp. Do školky pak klidně do jedné třídy nasázíme dvouleté vystrašené dítě s nezvládnutými základními sebe-obslužnými dovednostmi a necháme kolem něj honit se dva sedmileté pořízky vážící třeba 40 kg, kteří nemají odklad jen tak z rozmaru.
Odklady bývají nejčastěji z nezralosti, tedy špatné soustředěnosti a roztěkanosti. Takové děti nebývají zrovna klidné. Ve školce jsou ale také děti, u kterých se postupem času ukáže diagnóza (autismus, ADHD, LMP). Na obtíže se ale často teprve přichází, diagnózu neznáme a učitelky jen metodou pokus – omyl zjišťují, co které dítě potřebuje, jak s ním jednat a zacházet. Školka je nejčastěji ta instituce, která tyto diagnostické postupy iniciuje.
Dvouleté děti mají kromě toho, co jsem popsala v minulém odstavci, ještě další individuální potřeby – pomoc s toaletou, jídlem, překonáním obyčejné obavy z neznámého prostoru, tmy (ta nastává třeba na chodbě před třídou, na toaletě, v umývárně) či zvýšený fyzický kontakt. Takové děti potřebují jiné hračky než starší děti, naopak hračky těch starších jsou pro ně nebezpečné (korálky, mozaiky, stavebnice). Mají tedy učitelky někam zavřít malé děti, když ve stejné třídě starší vybalí tolik lákavé a barevné lego? Nebo mají raději tuto stavebnici odstranit a starší děti si nebudou hrát, protože musí brát ohled na ty malé? A co když se v takové vypjaté situaci někdo třeba pokaká nebo počůrá? Má ho učitelka nechat být a raději řešit spor o korálky, nebo jít s plnou péčí sprchovat do umývárny to nebohé děcko, aby nebylo opruzené, a zatím doufat, že nikdo ve třídě nesní nic, co nemá?
Tady se asi hodně lidí neshodne. Dovolím si sem připsat svůj postoj, i když rozhodně nechci, aby se diskuse odvíjela jen z názorů. Já osobně si nemohu pomoci, ale rodičovství vnímám jako závazek na celý život a hotovo, z toho se nevykroutíme. Když má náš puberťák vážnou nemoc nebo prostě jen chodí za školu, taky to prostě musíme hned řešit a ne to odložit na později, po uzávěrce v práci, po uzavření projektu. To je fakt, ať se nám to líbí nebo ne. Názory v těchto ohledech se asi různí, nechci do této diskuse zabředat, ráda bych se držela faktů.
Alarmující otázky:
- Máme upřednostnit zájmy rodičů před zájmy dětí? Tedy přesněji – kde je vyvážená rovina tak, aby rodiče mohli a děti to zvládly?
- Jak má vypadat zařízení, které bude pečovat o děti v době, kdy rodiče musí být jinde? Kolik dětí na kolik dospělých? Jaké bude vybavení takového zařízení a počet místností?
- Jak dlouhá doba denně?
- Jak velké věkové rozmezí dětí v tomto věku vzdělávat společně?
- Můžeme si dovolit prostě shora přikázat mateřským školám, aby to nějak zvládly bez jejich zásadní proměny? (Více personálu, financí, více místností, tedy zvláště vybavená třída pro malé děti) Jak to udělají třeba jednotřídky?
Jitka Hřebecká je ředitelkou církevní základní a mateřské školy Archa, Petroupim
Související články
-
-
Dnešní děti jsou líné a pohodlné
-
Martina Štychová: Přínos víceletých gymnázií pro společnost nevidím
-
Daniel Štach: Speciální školství – Na vlnách koronaděje
-
Jiří Karen: Kterak jsem dělal revoluci v dějepise
-
Miroslav Hudec: Ve zvláštní škole mu bude líp, paní Čonková
-
Zdenka Hanyšová Celá: Když zrovna něco klíčí, je třeba to podporovat
8 Komentáře
Ale vzdyť to, že dvouletté dítě, které je ve školce pravidelně na více jak dopoledne a má nějaké devastační (co to je?) následky nesmysl.
Proč se stále jenom místo toho proč to nejde nezabyvate ve školkách tím, aby to šlo. Jakýkoliv pozitivní pristup ze strany státních skolek chybí.
ANo 28 dětí na jednu učitelku je moc – ale to je moc i na tříletté. dokonce i na ctyřlette…a dokonce to je moc i na ZŠ. Pak se nedivme tomu, jaké tu máme vzdělávání. To ale neni přece argument tam dvoulette děti nemít – to je argument proto, aby se konečně začalo pracovat na nějaké změně – tedy aby se určilo kolik jak starých dětí muže být na jdenu učitelku nebo u těch mladších na chůvu.
Aby konečně byly v popředí děti (to po cem tak volate)a ne metry ctverecni a to kolik se deti podle vyhlasky do dane mistnosti da nacpat.
Naše dítě chodilo do soukromé skolky pred tim nez dovrsilo tu magickou hranici tri let – v nasem pripade uz skoro ctyr. Zacalo tam chodit pred tim nez dovrsilo hranici dvou let. Stale tam chodi se mnou, kdyz tam vodime sourozence a chodi tam jak do obyvaku, je si tam jista, bezpecna,…..do statni skolky rozhodne takhle rada nechodi…A vite proc? Protoze tam maji mene deti – ctyri deti na dospeleho. Prospelo by, kdyby se diskuze ohledne statnich skolek konecne stocila na potrebne tema a nejenom delala z rodicu, co chteji ci potrebuji dat dvoulette dite do skolky pomalu monstra.
Pracuji jako učitel v MŠ. Dítě dvouleté nemá ve školce co dělat. A matky by měly být rády, že mohou být se svými dětmi a měly by být s nimi co to jen jde. Ve školce máme 28 dětí na dvě učitelky-vážně si myslíte, že se dítěti někdo bude individuálně věnovat? Argument je jasný. Dítě dvouleté není ani emočně a ani fyzicky připravené na MŠ. Naštěstí se to řeší a já doufám, že do roku 2020 toto zruší a ponechají volbu na školkách, zda tyto děti chtějí vzít či nikoliv. A tak jak není každé dítě stejné, tak úplně stejně nejde vzít všechny dvouleťáky. Divila byste se jaké jsou mezi dětmi rozdíly a přitom mají stejný věk. A za mě jsem slyšel daleko více rodičů, co říká…“chci jít do práce tak proto“ a nejlépe od rána ho tam dát a poslední vyzvedávat…Tak kdo chce být karieristou, pak ať děti nemá. Jsou tací co řeknou: „Ráda bych, aby si zvykalo a jen třeba sem tam do školky a nebo na pár hodin denně“. Ale dát taková „mrňata“ na celý den do MŠ – nepředstavitelné a tohle bych svému dítěti nikdy neudělal. Odloučení těžko zvládají i 4-letí…natož dvouletí. Až budeme jak v některých zahraničních zemích a budeme mít 5 dětí na jednu učitelku a do toho jim ještě matky dělají obědy, pak se o něčem bavme. Ale já jako rodič bych měl HRŮZU, aby doslova kolem mého dvouleťáka létalo x předškoláků, kteří nevidí, neslyší. Co řeknete? Od toho je tam učitelka??? I učitelka je člověk a ne robot a stát se může i tak něco.Soukromé x státní školky jsou jiná písnička. Pozitivní přístup by tu byl, jen v umístění dvouletých dětí nevidím pozitivního, ale zhola nic. Tedy až na to, že maminka bude mít více času na nehty, kadeřníka a jiné. A v lepším případě půjde budovat kariéru, protože NUTNĚ potřebuje peníze. Protože peníze jsou přeci více než být s dítětem a dát mu do života emoční základ. Dnes to funguje přesně jak píšu a ať se zlobí kdo chce jak…Rodič s dítětem stepuje před školkou už 15 minut před otevíračkou a dobíhá jako poslední s omluvou. Ne jednou…ne dvakrát ale pořád. Pak slyšíte od staršího sourozence „My jsme s maminkou byli tam a tam a právě na nehtíčky a maminka ještě nakupovala a musela stihnout kadeřnici“. A nezlobte se, školky nejsou hlídací koutky. Jsme vzdělávací instituce a kdo chce děti hlídat, ať si zaplatí chůvu a nebo si jej vezme sebou a zkusí si jej dát na celý den v obchoďáku do hlídacího koutku. Takže ano maminky CHTĚJÍ A POTŘEBUJÍ. Vždy to bylo tak, že MŠ individuálně posuzovala, zda je dítě do MŠ „zralé“. Braly se děti zpravidla od 3 let. ZPRAVIDLA. Pokud se naznalo, že dítě je natolik „zralé“ ve 2,5 letech VYJÍMEČNĚ se vzalo. Ale ne, že teď pojďme v roce a půl k zápisu do MŠ…To jsme kde? Dříve se chodilo nebo ještě nyní k zápisu s tím, aby se paní ředitelka s ním seznámila, dítě se podívalo do třídy, aby proběhla nějaká konverzace a odbourala se úplně prvotní nejistota z neznámého prostředí….a teď co budeme děti v ředitelnách přebalovat a dávat jim pastelky ať nám něco nakreslí? Bože bože, kam tady ten stát spěje. Doufám, že si brzy někdo uvědomí, jaké by to mělo následky a navrhované změny – zrušení povinného předškolního vzdělávání a přijímání dětí dvouletých projde na první dobrou.
Dane, ale o to by přece mělo jít, aby ve školkách bylo více dospělých na méně deti…Ve Vídni mají ve školkách deti od jednoho roku-zvlast a ano samozřejmě je tam víc dospelych a jsou lépe financované. Měl by být nás cíl se k vyspělým západním zemím přiblížit a ne jen hledat stále proč to nejde. Ano ..je rozdíl mezi soukromou a státní školou, a nejen to..mezi ZS soukromou a statni. Ale nemelo by to přece být tak, že možnost volby dobre instituce záleží na výšce výdělku rodicu.
Každopádně díky za informaci za co bych jako matka měla být ráda (otcové asi neexistují nebo jsou nepodstatni , když je ani nezminujete)…a jdu si ted namalovat nechtiky než vyzvednu deti že školek;))
Jenže my se nemůžeme rovnat k těmto státům.U nás na to peníze nejsou a dlouho nebudou.Podívejte jaky máme státní schodek.A to je na léta propracování.Mluvil jsem záměrně o matkách…neznám moc situací chlapů na mateřské.Proto jsem mluvil o matkach z vlastní zkušenosti.Ale k tomu co píšete.My nikdy nedoženeme Rakousko, Německo a ostatní státy.Můžeme jen o nich psát,ale naše vzdělávání tímto směrem nepůjde.Ale nebál bych se. Co do vzdělanosti jsme na 9.místě s naší „propracovaností“ školství a to si myslím není zlé.Někde mám i graf kde jsou i státy, které našich kvalit nedosahují.Nejsme schopni zaplatit učitele nyní.Natož jich platit více.To by byly miliardy a ty nemáme a mít nebudeme.Místo toho vyhazujeme miliony za inkluzi…o které mám taky své mínění.Nevím jak si někdo může myslet že dítěti se spec.vzdel.potřebami bude super mezi 28 dětmi….těžko těžko….a to že je člověk směřuje do speciálního centra není diskriminace.Naopak, tam mají třeba 12 dětí a proces individualizace je daleko lépe zajištěn. V klasické třídě dítě taky „vydrží“ ale mnohdy si lidé pletou „asistent pedagoga a osobni asistent“ a to je pak problém… asistent pedagoga je vnímán jako že dítě to jedno jediné vede celym dnem, ale ono ne.On je napomocen pedagogovi, aby mu usnadnil práci ve třídě s tímto dítětem.A samozřejmě ano i s timto ditetem pracuje….ale nestojí mu za zadkem celý den.Takže dítě „proplouvá“ a výsledek? Ten není nijaký.Ve škole řeknou mnohdy že až na takový handicap nejsou připraveni a nemají např. Tlumočníka a co?A dítě jde stejně do special. Centra….tleskam…hlavně že si zažilo „úspěch“ v klasické MŠ.Inkluze=vyhozené peníze.Nemluvě o tom že když dítě je chronický „dovolenkář“ tak asistentka sedí a hongá nohama za 13000 a více za měsíc…no kdo by to nedělal? když mu stačí jen kurz bez jakýchkoliv znalostí.To je dnes taky trend.Maminka na mateřské co nemá kurz asistenta, jako by nebyla.Jo ona asistentka pomůže i tak….pomůže s výzdobou, zařadit dětem výkresy, připravit si pro dítě nějaké didaktické pomůcky….a co dál….no dál má dovolenou protože dítě dva dny je a tri týdny chybí….
Já myslím, že co se státního dluhu k HDP týká, tak na tom zdaleka nejsme spatne. Spíš naopak a myslím, že i klesá. Země jako Německo, Finsko, Francie mají dluh mnohem vyšší, my jsme řekněme na 50% průměru EU.S dluhem či deficitem to nesouvisí, financování školství je otázkou priorit. Ve Francii, kde do skolek chodí mnohem menší děti než dvouleté mají také mnohem vyšší porodnost, stejně ve Skandinávii. Finsko ma vysoký dluh a jejich vzdělání je jedno z nejlepších, soukromé školy v podstate neexistují, nejsou potreba…to není o rozpočtu ale o prioritách o chuti to změnit, vidět jak to funguje jinde. Inkluzi naopak vidím pozitivně, děti musí vědět že ne všichni kolem nich jsou zdraví a porad to můžou být fajn kamarádi a je důležité jim pomáhat. Stejně tak mi přijde ok í povinný predskolni rok ač ma jiste své mouchy a přijímání dvouletých deti do školky je podle mě krok vpred. Ale samozřejmě je nutné ta zařízení jim přizpůsobit, navýšit financování předškolního zařízení, přijmout chuvy, oddělit prostory…ale nedělat nic znamená že možnost volby mají opravdu jen ti s vyššími příjmy a ti z větších měst. Celá ta diskuze je zbytečne emotivní ale je potřebná a je potřebná nejen diskuze o školkách ale i o celém vzdělávání..
Děkuji za zajímavou diskusi. Malé děti už nemám, ale stále mě toto téma zajímá. Sama jsem byla doma 10 let, se třemi dětmi, dobrovolně a ráda. Ale škatulkování maminek podle šablony „kdo není doma 3 roky, jako by nebyl rodič“ odmítám. Kdo trochu cestuje po světě, ví, jak to vypadá jinde nebo jak to může vypadat. A konečně je to věc rodičů. Některá pracovní místa je opravdu těžké opustit na tak dlouho, nová příležitost už pak být nemusí. Jak spokojená je pak nezaměstnaná matka na dávkách? Jsem příznivcem zpřístupnění školek i menším dětem, samozřejmě musejí být pro to v nich vytvořeny podmínky… Ideální se mi jeví forma zkrácených úvazků, například dva dny ve školce, tři dny doma. Nebo docházka jen na dopoledne. Mnohé firmy je už nabízejí, státní úřady tak pružné nejsou, ale třeba se to už mění.
Kdysi jsem strávila nějaký čas v Anglii jako au-pair. Odsud jsem byla zvyklá na dlouhé mateřské (moje maminka byla s námi doma celkem 5 let), takže na tamní maminky jsem se obecně dívala jako na krkavčí. Byla jsem v rodině, kde roční holčičku vozili do jakýchsi soukromých jeslí, kde bylo jen pár dětí a odpoledne jsme ji vyzvedávali. Rodiče si ji doma nemohli nechat. Maminka byla na vozíčku, takže by se o ni nepostarala (byl to zázrak, že mohli mít děti a rozhodně si nemyslím, že si je neměli pořizovat, když se o ně nemohli sami postarat, protože to byli skvělí lidé a skvělí rodiče) a tatínek vydělával, aby rodinu uživil. Po návratu jsem sama šla na mateřskou a najednou jsem to všechno přehodnotila. Být víc jak dvanáct hodin denně několik let bez spánku a v podstatě v sociální izolaci se těžko snáší, i když své dítě milujete. Tělo máte jen jedno a mě občas kvůli celkovému vyčerpání vypovídalo službu. Odpočívat je třeba, takže to vysvětluje, proč se maminky toho volna, když dají dítě do školky, nemůžou nabažit. A některé to i přeženou. A je opravdu třeba vidět to z této strany – z pohledu matky na mateřské, a to prostě nejde, pokud si to člověk sám neprožije, takže mě vždycky pobaví, když co nejdelší mateřskou prosazuje nějaký muž. Samozřejmě jsou extrémy, ve všem a všude, takže i mezi maminkami. Za sebe můžu říct, že dva roky mateřské byly fajn, ale tím třetím jsem se prokousávala jen stěží. Každá žena se prostě nerealizuje v domácnosti, ale to neznamená, že je špatná matka, jen by to celé nemělo viset jen na ní – má přece manžela, rodinu a taky školky…
Miriam
Sto lidí,sto názorů a to je dobře.Já,jelikož učím v Mš,jsem si nesmírně užívala 4 roky mateřskou(když nemyslím finance).Protože doma jsem měla jen to svoje jedno a mohla jsem se mu věnovat tak,jak jsem chtěla.Vlastně tak,jak se v mš věnuji všem.Teď už budu jen a jen pracovat a to do 65,takže nezkrátila bych si dobrovolně mateřskou ani náhodou!