
Marek Nagy: Soukromě ve veřejném zájmu
Okolo školství je v posledním půlroce živo. A tentokrát to není jen kvůli platům učitelů nebo z důvodu zjevného podfinancování českých vysokých škol. Ministerstvo školství totiž znovu odmítá – navzdory nemalému zájmu – povolit vznik dalších soukromých základních škol. A některé z politických stran tomu přikyvují s odůvodněním, že takové školy jsou elitářské, odčerpávají talentované žáky ze systému veřejného vzdělávání, a tím ještě víc zesilují stávající nerovnost ve společnosti.
To všechno jsou nepochybně relevantní témata k diskusi. Jak však ukazují např. dlouhodobé mediální aktivity Ondřeje Kanii (TOP09), majitele několika soukromých gymnázií, nebo Ondřeje Šteffla, provozujícího soukromé ScioŠkoly, vztah soukromého a veřejného školství je mnohem komplikovanější. Jak Kania tak Šteffl totiž ve svých komentářích a vystoupeních opakovaně upozorňují, že jejich podnikání ve vzdělávání je především výrazem a důsledkem nespokojenosti části veřejnosti i jich samých se stavem základního školství. To, o co podle svých slov i nadále usilují, je zejména systémová proměna českých veřejných škol. A to v duchu inovací, které se sami snaží ve „svých“ soukromých školách aplikovat.
Ve východočeském regionu je důkazem takových soukromých aktivit ve veřejném zájmu nepřehlédnutelná činnost ZŠ Hučák a s ní spojená konference Cesty ke vzdělávání. O její letošní třetí ročník byl opět velký zájem a kapacita konference byla podle organizátorů plná už měsíc před zahájením. O smyslu a poslání čím dál populárnějšího setkávání s nadregionálním dosahem hovoří Martina Cibulková ze spolku Jenský kruh, který je hlavním organizátorem konference. „Konferenci jsme se rozhodli pořádat ze podobných důvodů, z jakých před lety vznikl Hučák. Zajímá nás vývoj vzdělávání a důležitá je pro nás pestrost možností a přístupů. Jsme parta rodičů sdružených kolem Hučáku a naším cílem rozhodně není dělat uzavřenou komerční a elitářskou akci. Proto zveme osobnosti z mnoha vzdělávacích směrů. Na naši konferenci navíc čím dál víc chodí učitelé z těch – řečeno v uvozovkách – tradičních škol. A to je taky vlastně jeden z našich hlavních cílů – umožnit, aby nové trendy skrze naši aktivitu snáz prokapávaly do systému veřejného školství. Chceme jej tak zlepšovat a inspirovat“.
Letošní ročník Cest opět nabídl jak přednášky, tak praktické workshopy. Bob Kartous z EDUin hovořil v úvodu o nutných změnách v systému veřejného vzdělávání, aby bylo schopné připravovat děti na život ve 21. století. Šárka Miková vysvětlovala i prakticky ukazovala, jak využít psychologickou teorii typů při rozhodování o vhodnosti té které metody výuky pro jednotlivého žáka a jak to zefektivňuje učící proces. Radim Špilka zase představil metodu tzv. převrácené třídy, která umožní smysluplně využívat digitální média i v prostředí tradiční školy. Dagmar Bulová se věnovala vnitřní motivaci a jejímu místu (nejen) v montessori pedagogice. Petra Antonů, která stojí za podobným konferenčním projektem Jihlava mluví o vzdělávání, ukazovala, jak je možné využívat videa při analýze a správném nastavování komunikace mezi učiteli/rodiči a dětmi.
A Stanislava Kratochvílová pro změnu – v atmosféře doznívajícího úspěchu nejslavnější české homeschoolerky Ester Ledecké – hovořila o mýtech spojených s domácím vzdělávání.
Jan Sýkora z Hučáku, který akci spolumoderoval, k tématu nastolenému v úvodu článku doplňuje: „Koncept Cest ke vzdělávání je skvělý a poznámky o elitářství podobných aktivit nebo škol jsou spíš neporozuměním. Soukromé školy motivované elitářsky nepochybně existují. Skutečnou motivací drtivé většiny soukromých základních škol je ale snaha rodičů mít možnost vzdělávat jinak, inovativně, v souladu s jejich životním a hodnotovým nastavením. A je celkem logické, že na inovace mohou pružněji reagovat spíš soukromé školy budované „zezdola“. Ty zkoušejí, objevují cesty i slepé uličky a vším tím také nepochybně působí na veřejné školství. Konference organizovaná „našimi rodiči“ z Hučáku je pak dobrý způsob, jak poslat to fungující a inspirativní dál – právě mezi rodiče a také směrem k veřejnému školství. Věřím, že ho svým „soukromým“ působením pomáháme zlepšovat.“
Stovka účastníků z celé republiky tak nakonec především viděla a prakticky zažila, že vzdělávání a jeho metody jsou živý proces v pohybu; a domů, do veřejných i soukromých škol si odnesla nápady i inspiraci k přemýšlení o tom, jak by mohla vypadat škola, kde sami učí nebo kam posílají či budou posílat své děti. Tahle inspirace stírající hranice mezi soukromým a veřejným je hlavní hodnotou Cest ke vzdělávání.
Marek Nagy vystudoval filosofii a českou filologii na UP v Olomouci. Spolupracuje se základní školou Hučák v Hradci Králové jako fundraiser a PR pracovník.
Související články
-
-
Petra Dočkalová: Jak pracovat s otázkami při zprostředkovaném učení
-
Petr Pabian: Jak učinit kompetence skutečným cílem vzdělávání
-
Bohuslav Sedláček: Pozornost dětí je základním prvkem vzdělávání
-
Proč jsem se rozhodla dát svým americkým dcerám příležitost chodit do školy v ČR
-
Barbora Zavadilová: Proč za studiem pedagogiky na Cambridge?
-
Ondřej Šteffl: Je to marný, je to marný, je to marný
„To, o co podle svých slov i nadále usilují, je zejména systémová proměna českých veřejných škol.“
Ano, to je oblíbená mantra. Jsou stejně inspirativní jako pěstování tropického ovoce na Islandu. Ve sklenících jde totiž ledasco.
Přijeďte se podívat a přijďte podiskutovat – rozhodně se nemáme za co stydět a inspirace od nás přebírá mnoho dalších škol. Analogicky – i ze skleníkového pěstebního postupu mohou vzejít skvělé podněty pro běžné zemědělce :-).