
Petra Dočkalová: Učení a myšlení, myšlení v souvislostech
Proces učení je velmi zajímavý. Je potřeba si dávat otázky, které nás vedou k zamyšlení. Jak funguje mozek při učení? Co nám může v procesu učení pomoci? Jak mohu využít klíčová slova? Jak si lépe pamatovat, přemýšlet? Jak funguje oko při čtení a jak tuto znalost využít?
A jak podpořit myšlení v souvislostech a proč je to důležité ?
Již v 50-tých letech minulého století se R. Feuerstein zabýval otázkou, jak je možné, že některé děti, ale i dospělí selhávají v procesu učení. Často naráží na vědecké, abstraktní pojmy, jakou jsou například: druh, vzor, vzorec. Někteří se naučí novým dovednostem, ale druhý den nebo i za několik hodin tyto dovednosti ztrácejí. Co to způsobuje? Čím to je? Někdy tak dalece, že se zdá, jako by se nikdy s těmito informacemi a dovednostmi nesetkaly. Jsou děti, které se něčemu naučí, ale nedovedou naučený poznatek aplikovat v nové situaci.
Děti, ale i dospělí, kteří se nejsou schopni učit ze zkušeností, naráží na tzv. deficity v kognitivní oblasti. Nenaučili se myslet v souvislostech. Nejsou schopni se poučit ze svých chyb. Tyto děti, ale i dospělí jsou tedy neúspěšné ne proto, že by nebyly dostatečně inteligentní, ale proto, protože některé jejich poznávací funkce nejsou dostatečně rozvinuty. Naráží na problémy – plánování, promyšlení strategie, nedovedou strategii změnit, i přesto, že je to v dané chvíli výhodné. Důležité je to, že se vhodnými postupy, cvičením, vedením dají tyto kognitivní funkce rozvíjet.
Jaké jsou tedy možnosti, cvičení, otázky, které myšlení v souvislosti podporují?
Existuje přímo Instrument – pracovní list – „Uspořádání bodů“. Cílem není list vyplnit, používá se jako nástroj. Pomocí tohoto nástroje a člověka, (který zná principy FIE – umí například klást otázky, dávat podněty k zamyšlení), se postupně zlepšuje právě myšlení v souvislostech.
Jak můžeme podporovat myšlení v souvislostech bez tohoto nástroje?
Lze to. Cvičení, která mají cíl, vhodný podnět. Tato cvičení, hry se mohou stát součástí výletu, rozhovoru, každodenního života. Ze zkušenosti a praxe vím, že děti tento styl učení baví.
Uvádím některá praktická cvičení
- Vymýšlení příběhů tak, aby spolu slova souvisela a to poslední slabika prvního slova je zároveň první slabikou slova dalšího.
Příklad vět, které vymýšlely samy děti.
„Máme mezeru. Doma mají jídlo. Máme medvěda daleko. Zítra radši šijeme. „
- Vyprávění příběhů, podle obrázků tak, aby na sebe věty navazovaly a byly v souvislosti. Samotné psací písmo podporuje myšlení v souvislosti. Kreslení obrázku jednou čarou, vymýšlení vět podle pravidla poslední písmeno slova je zároveň prvním písmenem slova druhého.
Opět ukázky příběhů dětí:
„Dnes se Eva a Adam jedou učit tábořit. Na angličtinu učitelka Agnes seděla“.
Další možné cvičení je kladení otázek. Jedna z velmi zajímavých otázek, který je cílená na myšlení v souvislostech.
Co mají společného žába a raketa?
Uvádím odpovědí dětí i dospělých
Čo má spoločné žaba a rareta?
Tak s minimálnou pomcou (v jednom bode) som prišiel na:
-vedia sa odlepiť od zeme
-môžu mať rovnakú farbu
-sú určitým spôsobom zriedkavé (žaba je obojživelník a tie sú ohrozené,raketu nevidíš každý deň)
-majú v slove 2 A
-sú v ženskom rode
-skloňujú sa podľa vzoru žena
-sú v kontakte so sieťou (proti tomu aby žaby nachodili na cestu(kôli tomu sú ohrozené) dávajú také siete a tenisová raketa to už vieš😉)
Ale na viac už nemám čas napíšem na budúce. A len tak pre info trvalo mi to 15 min.
Oboje letí ve vzduchu, pro pohyb musí nahoru, když se vyvine dostatečná síla, oboje letí, start vzletu, míří k výšinám, oboje končí na A, raketa letí vysoko, žába skáče vysoko.
Souvislosti můžeme hledat ve všech oblastech – například :
Jak spolu souvisí hlásky a abeceda, podstatná jména a jména přídavná?
Jak spolu souvisí celé číslo a desetinné?
Doporučuji vyzkoušet.
U diagnóz, jako je Aspergerův syndrom, Autismus, ale i ADHD (kde je potřeba dítě vést k tomu, aby vnímalo příčinu –důsledek (opět souvislosti) je to velmi vhodné a z vlastní zkušenosti vím, že tato podpora pomáhá nejen v učení, ale i v orientaci ve světě.
Přeji vám hodně trpělivosti a kreativity opři hledání souvislostí.
Literatura k tématu
T. Buzan – Používejte hlavu
B. Sindelárová – Deficity kognitivních funkcí
J.Holt – Jak se děti učí, Proč děti neprospívají
R. Feuerstein, přeložila Ph.Dr. V. Pokorná – Myslet nahlas, mluvit nahlas
D. Siegel – Trénink mozku pro děti
Petra Dočkalová je lektorka a pedagožka, která se zabývá metodou Reuvena Feuersteina Zprostředkované učení. Pro EDUin k tomuto tématu napsala sérii článků, najdete je ZDE.
Dobrý den, mohli byste prosím rozšířit článek i na starší děti? Zajímají mě konkrétně středoškoláci (řekněme 16-19 let). Nebo alespoň doporučit nějakou literaturu. Předem Vám děkuji.
Pane Hubáčku, napíši, pracuji i se středoškoláky, řekla bych, že rozdíl je spíše v tématech. Zajímá mne vždy, co řeší, co je baví, poté promyslím cíle a zprostředkování. Mám zkušenost, že to právě tyto starší děti ještě více chytne, protože to je někdy až filozofování, ale vždy vím, jaký tip myšlení pdoporujeme. Literatura mne napadá nejvíce – Používejte hlavu Tony Buzan, také knihy o mozku. Pěkné dny, děkuji za komentář. PD
Tohle se mi moc líbí, podobně uvažujeme u časových os – hlavním cílem není poskládat/seřadit údaje, ale poznat jejich vzájemné souvislosti, vyhodnotit důležité, zavrhnout podružné.
Ale teda přenést tohle uchopení na učitele není jednoduché 🙂