
Sára Mertová: Jak jsem se přestala bát dětí
Měla jsem učit já je a také, že jsem je rok učila. Co naučili ale oni mě, bylo a je k nezaplacení.
Jmenuju se Sára Mertová a mám za sebou svůj první rok jako učitelka anglického jazyka. Po vystudování učitelství angličtiny na Pedagogické fakultě UK jsem nastoupila na ZŠ Norbertov, abych na druhém stupni vyučovala angličtinu v 6., 7. a 8. třídě. Učit jsem nechtěla, protože jsem se bála, že mě žáci nepřijmou dobře a že jako učitelka neobstojím. Stačilo ale pár měsíců a mezi mnou a dětmi se vytvořilo silné pouto a po roce jsem zjistila, že je to ta nejlepší práce na světě.
Moje začátky ale byly hodně těžké. Do hodin jsem chodila s velkou úzkostí – bušilo mi srdce, klepaly se mi ruce a měla jsem sucho v ústech. I když jsem měla podrobně připravený plán hodiny, nevěděla jsem, zdali budu umět učební látku podat srozumitelně a jak na mě budou děti reagovat. Nebyla jsem si vůbec jistá, jestli s dětmi pracuji dobře. Ve svém volném čase jsem o nich neustále přemýšlela. Když v hodině nastal nějaký problém a já si nevěděla rady a obrátila jsem se na své kolegy z druhého stupně, tak jsem od nich dostávala rady, se kterými jsem se nemohla ztotožnit. Podle nich jsem měla na děti křičet, zapisovat poznámky, vyhrožovat a trestat je neohlášenými testy. Také jsem se neměla usmívat a neměla jsem k nim být moc zdvořilá. Přišlo mi to neetické a nechtěla jsem si autoritu získávat tak, že v dětech budu vyvolávat strach. Podporu jsem tedy hledala jinde. Radila jsem se svou bývalou paní učitelkou Alicí Řehákovou, které si velmi vážím a která je mým vzorem. Také jsem se obracela na mou maminku, která jako psychoterapeutka má mnohaleté zkušenosti s komunikací s lidmi. V neposlední řadě jsem hledala odpovědi na svoje otázky v odborné literatuře, kde jsem vyhledávala aktivity a hry na procvičení probraného učiva.
Hned na začátku školního roku jsem si všimla, že moji žáci si vedou dobře v písemných testech, ale bojí se mluvit v angličtině. To pro mě byla velká výzva. Zaměřila jsem se proto na to, abych v hodinách vytvořila příjemnou bezpečnou atmosféru, aby se děti nebály mluvit. Potěšilo mě, že se většina mých žáků ke konci druhého pololetí anglicky rozmluvila. Někdy se jich hlásilo moc najednou a nemohla jsem je nechat promluvit všechny, takže nakonec ti, které jsem nevyvolala, byli zklamaní. Byla jsem velmi dojatá, když jsem viděla, jak se aktivně účastní diskuzních otázek a jak se mnou sdílí své zážitky a zkušenosti ze života a své budoucí plány. Na to jsem reagovala tak, že i já jsem jim o sobě něco málo prozradila, aby viděli, že jim naslouchám a že beru vážně to, co mi sdělují. Řekli mi, že jsou moc rádi, když se o ně v hodinách zajímám.
V prvním pololetí jsem vytvořila pro žáky anonymní dotazník a poprosila je, aby ohodnotili mou výuku. K mému překvapení naše hodiny ohodnotili jako velmi užitečné, smysluplné a zábavné. Později mi také sdělili, jak jsou rádi, že jsem se zajímala o jejich názor. Tato pozitivní zpětná vazba od žáků mě nesmírně podpořila a ukázala mi, že moje úsilí, které jsem vynaložila do příprav na hodiny, se vyplatilo.
Tyto bezvadné děti už bohužel neučím, protože mi paní ředitelka neprodloužila po roce smlouvu. Řekla mi, že jsem nezapadla do kolektivu a filozofie školy. Když se moji žáci dozvěděli, že je už nebudu učit, uspořádali petici, abych zůstala na škole. Jejich podpora mě velmi dojala, ale i tak jsem musela odejít. Obraceli se na mě rodiče a vyprávěli mi, jak jejich děti byly z hodin angličtiny nadšené a jak jsou nešťastné, že je už nebudu učit. Začalo mi pomalu docházet, že jsem dobrá učitelka. Najednou jsem si uvědomila, jak důležitou roli hraju v životech svých žáků. A překvapilo mě, jak důležitou roli hrají oni v mém. Svůj odchod jsem oplakala společně s dětmi. Ještě před rokem jsem nechtěla učit a teď jsem měla s dětmi vybudovaný blízký vztah založený na důvěře.
V průběhu školního roku jsem se utvrdila ve třech věcech. Za prvé – jak je důležité oslovovat žáky křestním jménem, chválit je a vyzdvihovat jejich silné stránky. Za druhé – jak je důležité povzbudit žáky úsměvem a dát jim najevo, že se na ně těším a že jsem tam s nimi ráda. Za třetí – jak je důležité žákům poděkovat i za věci, které se ve škole berou za samozřejmost. Např. za smazání tabule, za dochvilnost, za uklizení třídy atd. A v neposlední řadě – vytvořit během hodiny příjemnou atmosféru, protože za atmosféru v hodině zodpovídá učitel.
Moji milí bývalí žáci, bylo mi ctí vás učit a profesně s vámi růst. Doufám, že se naše cesty zase někdy potkají.
Sára Mertová vystudovala anglický jazyk a pedagogiku na Pedagogické fakultě UK a momentálně vyučuje anglický jazyk na Střední průmyslové škole dopravní v Motole
12 Komentáře
Milá Sáro, krásně napsané, silná zkušenost. Skvělá učitelka jsi už byla jako dítě, když jsi nás učila africké tance na výcviku neverbálních terapeutických technik u Vodňanské a roztančila jsi i kněze. Přeju hodně štěstí, Karolína Harries p.s. A sedečně zdravím i ségru ♥️
Milá Karolíno,
děkuji za milý komentář.
Ráda vzpomínám na naše tančení.
můžeme si napsat?
Dobrý den, Kristýno,
určitě si můžeme napsat.
mertova@sps-dopravni.cz
Dear Sara,
Your mother sent me your article which I read with great pleasure. Children are acutely aware to adult’s attitude towards them and see through any hypocrisy on their part. You treated them with respect and they recognised it and liked you for it. You clearly also found a way of arousing their interest in the subject which. In my view curiosity is the greatest impetus to learning is meaningful. Have you considered becoming a lecturer in a teacher’s training college? You could inspire future generations to become good teachers.
Would you mind if I translated your article into English and sent it to my granddaughter who is a teacher in England?
My best wishes for you future
Dear Lydia,
thank you very much for your feedback and for your kind words. It means a lot to me.
I am thinking about becoming a lecturer in a teacher’s training college now that you have mentioned it.
I would be very honoured if you translated my article into English and if you sent it to your daughter.
Lydia, I wish you all the best and please send my warm regards to your granddaughter.
Have you ever taught teenagers yourself?
Take care, Sára Mertová
Ahoj Sáro,
moc mně potěšilo, co jsi napsala, nebo spíš jak se ti vede. Škoda, že jsi mně neučila angličtinu. Možná bych na tom dnes byla lépe. Přeju mnoho dalších takových žáků.
Milá Dorko,
děkuji za milou zprávu. Já zase moc ráda vzpomínám na to, jak jsem k Tobě chodila do skautu. Děkuju za všechno, co jsi pro nás děti dělala.
Ahoj Sáro,
jako tvůj bývalý spolupracovník se tě musím zeptat, proč v textu lžeš? Nebo se samozřejmě můžu zeptat jinak – kdo konkrétně ti říkal, aby si dětem vyhrožovala, řvala na ně a aby z tebe měly strach?
A také jsem se chtěl zeptat, proč zde například neuvádíš systém tvého hodnocení (známkování)? Třeba by se to někomu mohlo zdát zajímavé.
S pozdravem,
Jaroslav Paseka
Presne tak je to moje ucitelka a absolutne ji nikdo nema rad hruza ty hodiny.
Pane Paseko, nemůžete být konkrétnější? Ono někdy je třeba ve třídě plné uličníků zvýšit hlas. A pokud Sára lže, tak konkrétně prosím. Nebo jste už příliš tekutý?
Na Sáru bych měla dotaz: “ Jak se může proboha stát, že se bojíte dětí??
Děkuji, Renata Veselá
Paní Veselá,
reakci na můj příspěvek jsem očekával spíše od Sáry. Přijde mi minimálně zajímavé, že můj komentář je první, na který osobně neodpověděla, ale budiž. Vzhledem k tomu, že se už asi neozve, konkrétnější raději moc nebudu. Výše uvedený článek, který pro mě jako pedagoga nemá vůbec žádnou hodnotu a pouze lživě napadá učitelský sbor na ZŠ Norbertov, jsem chtěl konzultovat přímo s ní.
Jen tedy uvedu na pravou míru, že na ZŠ Norbertov opravdu žádný učitel dětem nevyhrožuje a ani v nich nevzbuzuje strach. Ba naopak zde podle mého názoru ve vztahu učitelů s žáky panuje více než přátelská atmosféra. Jsme malá škola a troufám si tvrdit, že i velmi oblíbená. Učím zde čtvrtý rok, tedy o dost déle, než Sára. Práci učitele vykonávám již šestým rokem a přesto bych sám sebe (nikdy) neoznačil za „dobrého učitele“. Takto podle mě sám sebe nemůže označit žádný učitel, ale to je samozřejmě věc názoru. Sára to zřejmě hned po roce ve školství vidí jinak.
Vás bych se, paní Veselá, chtěl jen zeptat, co myslíte tím, že je někdo „příliš tekutý“? Pardon, ale to jsem opravdu nepochopil.
A jak může člověk, který má strach z dětí, vykonávat práci učitele, také opravdu nechápu. Takový člověk by se podle mě měl spíše držet na míle daleko od škol a celého vzdělávacího systému.
S pozdravem,
Jaroslav Paseka