
Karel Gargulák: MŠMT hledá generála pro novou Strategii 2030+
Na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) probíhají velké – ale ne úplně nečekané – změny. 18. listopadu 2019 vláda schválila tzv. systemizaci služebních a pracovních míst ve státní správě. Jde o návrh změn organizace státních úřadů, tedy i rezortu školství. O den později ministerstvo publikovalo výzvy k přihláškám na některá výběrová řízení na nová vedoucí místa. Z těch vyplývá, že je potřeba nejprve hledat kapitána či spíše přímo generála pro to nejdůležitější – regionální školství.
Nový náměstek či nová náměstkyně pro řízení sekce vzdělávání, sportu a mládeže bude mít mimo jiné na starosti vytváření podmínek pro mateřské, základní, střední školy, vyšší odborné školy a další školská zařízení. Rozhodnutí MŠMT je poměrně logické. Chystá se nová Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (Strategie 2030+) a systém řízení a organizace práce na rezortu je nutné přizpůsobit novým výzvám.
Ty naznačuje aktuálně veřejně konzultovaný dokument Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Ten se stane jádrem nové strategie, která ovlivní vzdělávání v ČR na mnoho let dopředu. Už nyní je jasné, že na místo náměstka/náměstkyně musí nastoupit respektovaný manažer či manažerka, kteří musí zvládnout realizovat (odřídit) projekty doručující konkrétní změny, jejichž hlavním cílem je podpora učitelů, ředitelů, škol a zlepšení podmínek, průběhu i výsledků (ano, vzpomeňme si na to, co hodnotí Česká školní inspekce) vzdělávání dětí, žáků a studentů. Plánovaná opatření zahrnují obrovské spektrum témat – od revize cílů a obsahu vzdělávání (úprava Rámcových vzdělávacích programů, dřívějších “osnov”), přes komplexní uchopení tématu profesní dráhy učitele (od jeho vzdělávání na pedagogické fakultě či jiné vysoké škole, po další vzdělávání v průběhu jeho života) a ředitele, po budování podpory (administrativní, metodické a jiné) školám přímo prostřednictvím úplně nové instituce či kapacit přímo v území.
Na tuhle práci však nový náměstek či nová náměstkyně nemá být sám/sama. S realizací klíčových projektů nové Strategie 2030+ by mu/jí měl pomoci rovněž soutěžený ředitel či ředitelka odboru řízení a rozvoje vzdělávání MŠMT. Přehled všech míst spojených s novou systemizací nadejte přímo na webu MŠMT. Termíny podání přihlášek do výběrových řízení končí už 29. listopadu 2019. Poměrně rychlý průběh prvních kol může znamenat to, že ministerstvo má již kandidáty a kandidátky vyhlédnuté. Může to být však také rychlá cesta k dalším otevřenějším kolům, neboť zákon o státní službě stanovuje u prvního výběru poměrně tvrdá kvalifikační kritéria, čímž uzavírá možnost pro mnohé vhodné uchazeče a uchazečky.
Je určitě nutné ministerstvu pomoci najít schopné manažery či manažerky, kteří si vybudují silné týmy pro realizaci Strategie 2030+. Právě chybějící zajištění (peníze, organizace a personálie) její implementace představuje největší riziko a pokračování frustrace z neschopnosti pomoci našemu školství. Zároveň je nutné MŠMT držet palce ve výběru těch nejlepších kandidátů a kandidátek!
Text byl publikován na autorově blogu na webu Aktuálně.cz.
Související články
-
-
Michal Musil: Školy napříč Evropou v koronavirové době
-
Sára Mertová: Jak jsem se přestala bát dětí
-
Myšlenkové mapy a jejich využití u nás ve škole
-
Nikdy za Nepálem, ale brzo za Keňou
-
Co by se měl naučit Marcel Chládek
-
První postřehy z české školy očima amerických školaček – obědy, svačiny a PŘESTÁVKY
Napsat komentář