
Michal Musil: Poslední výstřel Kateřiny Valachové
Protože jsem stále přesvědčen, že žijeme ve svobodné zemi a je možné dopustit se veřejně kritického vyjádření, rozhodl jsem se, že tak učiním.
Žijeme již více než rok ve složité pandemické době, která ovlivňuje naše životy různým způsobem. Naší škole covid-19 mimo jiné „zrušil“ oslavy 30 let úspěšné existence.
Máme konečně ministra školství, který se dokázal obklopit vysoce kvalitními spolupracovníky a sám ve funkci vyrostl. Tento ministr je sice v nemilosti premiéra, ale zároveň má patrně nejsilnější mandát ze všech členů vlády. Premiérovi se totiž nechtěně podařilo semknout kolem ministra Plagy všechny relevantní a důležité hráče působící v českém školství. Kotníky mu okopávají pouze nevýrazné a nevýznamné školské odbory a spíše destruktivní spolek Pedagogická komora.
Bývalá ministryně školství Kateřina Valachová patří k nejaktivnějším poslancům. Kromě školské problematiky se dokáže vyjádřit prakticky k čemukoli. Její poslední iniciativa, kdy se rozhodla uchopit podivný nápad premiérových marketérů na nastolení tzv. úřední maturity, je již opravdu za hranou. Pomineme-li fakt, že jako právník musí velmi dobře vědět, že ministr školství nemůže usnesení PS naplnit, za horší považuji skutečnost, proč tak koná.
Maturanti to nemají jednoduché nikde v Evropě. V pátek 23. 4. 2021 jsem měl jako zástupce Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska možnost hovořit na pravidelném online meetingu s představiteli nezávislého a soukromého školství z 20 zemí EU, Ukrajiny a Turecka. Požádal jsem kolegy, aby se vyjádřili, zda v jejich zemích bude tzv. úřední maturita možná. Ani v jedné z těchto zemí o jejím zavedení neuvažují. Ano, závěrečné zkoušky či maturity jsou podobně jako u nás v ČR upravovány, některé části vypouštěny. V loňském roce byly dvě země EU, které maturity zrušily. Holandsko a Slovensko. Holandsko letos neruší ani neredukuje nic. Je pravda, že Britové nechávají závěrečné zkoušky na školách.
Když před časem ministr školství začal komunikovat s veřejností na Instagramu, považoval jsem to za logický a pochopitelný krok. I já jsem tak trochu nucen pravidelně sledovat různé sociální sítě včetně Instagramu, abych věděl, co se mi, řečeno s nadsázkou, ve škole děje.
Někteří letošní maturanti, kteří ministrovi spílali a spílají, by dle mého názoru měli spíše obrátit svoji pozornost a kritiku na svoje kantory a školy. Většina učitelů zcela jistě odvádí v období distančního vzdělávání velmi dobrou práci. Studenti, kteří poctivě pracovali, na maturity či závěrečné zkoušky připraveni budou. Jejich kantoři to dobře ví. Stejně jako mezi učiteli jsou mezi žáky středních škol jedinci, kteří nezvládli z různých důvodů distanční vzdělávání. Mezi maturanty jsou i flákači, kteří připraveni nejsou.
Paní poslankyně se pokusila neupřímnou snahou vyjít vstříc „nešťastným“ studentům. To, že zároveň plivla do tváře většiny svědomitých a pracovitých kantorů připravujících studenty k finálním zkouškám, je smutný příběh.
Rád bych závěrem poděkoval všem učitelům a žákům, kteří se složitému období v evropském kontextu nejdelší distanční výuky postavili čelem. Děkuji svému v pořadí 21. ministru školství Plagovi a jeho týmu, že zvládli to obrovské pracovní nasazení. I když si nemyslím, že pan ministr vydrží ve funkci do voleb, pan premiér patrně najde nějaký důvod ho odvolat, protože si dovolil moc, každý den s Robertem Plagou ve funkci, považuji za dobrý pro české školství.
Jako celoživotní obdivovatel Vinnetoua bych si přál, aby poslední iniciativa poslankyně K. Valachové byla i jejím posledním politickým výstřelem v oblasti školství a vzdělávání.
Michal Musil je ředitel Gymnázia Jana Palacha v Praze 1
Související články
-
-
Michaela Pixová: Proč se veřejná debata o klimatické změně stále točí v kruhu?
-
Jak na to, aby škola nebyla pro děti cizinců španělskou vesnicí
-
Petra Dočkalová: Mýty v učení
-
Sedm ran pro školství, díl první
-
Jan Kršňák: Patří mobily do školy? Do přestávek ne, ale do hodin určitě ano
-
Kryštof Kozák: Neodolatelný půvab normalizačních škol
Zanechat komentář